Gedicht van Annie,M G. schmidt

                                   1911-1995

Als ik  weg ben, voorgoed uit  het  land,

als ik  woon bij Menton of  bijk  Nice

in een bungalow dicht bij het strand,

waar het weer niet zo guur is en vies,

lig ik fijn in  de  zon op  mijn rug.

Om mij heen bloeit de  rozemarijn.

ik wil nooit meer naar Holland  terug.

en ik  denk vals” hoe  zou het daar zijn ,

nog  zo nat,nog  zo kil..

 Wat voor weer  zou  het  zijn   in den haag.

wiselvallig met telkens een bui?

wat voor weer is het daar nou  vandaag ?

is het weer voor een vest en een trui?

is er  regen vadaag ?

waait de  wind met een vlaag

alle voetgangers weg van het spui

en duikt iedereen diep in zijn  kraag?

wat voor  weer  zou  het zijn  in  den haag ?

                      —

Wat voor  weer zou het zijn in den haag ?

Zijn  de  bomen nog  kaal op  het t”voorhout?

wat voor weer is  het daar  nou vandaag?

is het miezerig, mistig of

zijn  de wolken weer laag?

Vald  de  regen gestaag?

is  lijn  negen er nog zo benauwd?

ligt  het bier weer zo koud op  je  maag

 wat voor  weer zou  het  zijn  in  den  haag?

                        —                     

Wat voor weer zou het zijn  in  Den Haag

Noordenwind met wat nevel uit  zee?>

Op de denneweg ruikt het nu vaag .

naar Couperus en ook naar sathe.

Zou t” pension er nog zijn 

op het valkenbos plein

met mensen  uit negentien twee?

Is het leven  nog altijd zo  traag?

wat voor een weer  zou het zijn  in Den Haag ?

                    —

 Wat voor weer zou het  zijn   in  Den Haag?

Zijn  de  bomen al groen op het plein?

O”wat zou ik  verschrikkelijk graag

een moment op  het Biutenhof zijn.

Langs  de  poten  te gaan ,

voor  de schouwburg te staan,

t” is niet nodig maar het lijkt me zo fijn.

Een  kwartiertje is al wat ik  vraag.

ik verlang naar  mijn  eigen  Den Haag.

                           –

Ja  en toch[dat is gek] op den duur

ga ik hunkeren naar  Holland en huis.

naar de  afsluitdijk, mistig en guur,

naar de weer man bij ons op de  buis

naar t”gezicht van professor van de  Holk,

naar een tulp in een  Hollandse tuin,

naar het  ochtendblad en zelfs naar  Henk?

naar het kurhaus.de pier en kijkduin,

– Wat voor een  weer  is  het nou  in Den Haag,

zijn  de  bomen al groen op het plein?

O” wat zou ik  verschrikkelijk graag

nou een  uurtje vandaag.

  in mijn  eigen  Den Haag ?

op de plaats, of het Buitenhof zijn .

ik wil weer  terug, Dat is al wat ik  vraag.

Want ik  ben met mijn hart in Den Haag

Volgens mij is het zo duidelijk..

